dinsdag 31 januari 2012

mijmeren

mijmerend naai ik mijn lapjes aan elkaar. raampjes omringen me kozijntjes.
 deurtjes waar ook kozijntjes om komen... mijn herinneringen gaan terug naar toen ik een klein meisje was en zag hoemijn beppe met de hand ook dingen in elkaar naaide. Oven wanten en bakkersmutsen. en ook menig sloof is door haar in elkaar gezet. (mijn grootouders hadden een bakkerij en mijn ouders werkten daar, dus we waren elke dag bij pake en beppe) Ik weet nog dat ik mijn beppe vroeg of ze me ook wilde leren naaien.
maar oei wat vond ik dat moeilijk, die draad door de naald (en dan kreeg ik ook nog vrij grote naald ;) ) en "dat knoopke beppe, hoe docht beppe dat no?"
(en dat knoopje, beppe, hoe doet beppe dat nou) nou ik kreeg het toen niet in de vingers en als het me nu eens niet lukt krijg ik wel eens gefrustreerde gevoel van toen naar boven borrelen

en de dakjes aan de hoekjes



maar het lukt nu gelukkig wel beter dan toen ; ). de deurtjes komen aan de raampjes
langzaam komen er weer wat huisjes bij, al moet het strijkijzer er nog wel even overheen om ze netjes te krijgen en op sommigen moeten nog schoorsteentjes en wat lucht. Maar terug denkend aan beppe en aan mijn kindertijd, denk ik, wat had ze het leuk gevonden als ze wist dat ik zo met de lapjes in de weer ben.
en eigenlijk was ik het knopen al weer helemaal vergeten tot ik op bepaalde quiltsites zag hoe het knoopje in de draad werd gelegd, een paar jaar terug. Toen ging er direkt door me heen "hee dat heb ik eerder gezien".
en zo nu en dan , zoals vanmiddag, komt het weer boven.
fijne dag / noflike dei

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooie herinneringen aan je Pake en Beppe, tja die huisjes roepen veel op......
    Het zijn weer supermooie exemplaartjes geworden,
    Huisjesgroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee bouwfakker, it giet hjir mar goed mei de hûskes!!
    Ferjist de flinterkes net;-))?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lieve herinneringen heb jij bij de huisjes, ik denk dat Beppe inderdaad heel trots op je zou zijn! De huisjes worden zo vrolijk, geniet lekker verder van je mijmeringen.
    Ineens begrijp ik ook waarom jij zo heerlijk kan bakken, het is je met de paplepel ingegoten!
    Groetjes, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit, maar ik denk dat jou oma met een grote glimlach op jou en je huisjes zit neer te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Anneke, jong geleerd oud gedaan! Mooie huisjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De bouwvakkers hebben bij jou geen vorstverlet want het dorp groeid flink en ze zien er mooi uit. Wat Beppe betreft, dat gevoel ken ik, zij kijkt met een grote glimlach met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is een mooie bonte verzameling huisjes. Als je krapjes in je scrapjes zit heb ik hier nog een hele bult restjes voor je waar je in mag graven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je beppe ziet van boven echt wel hoe of je bezig bent.
    Mooi om zo terug te denken terwijl de huisjes af komen.
    Groetjes en een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk toch dat mijmeren over vroeger. Je bent ook al flink aan het bouwen. Je huisjes worden geweldig.

    Groetjes,
    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo Anneke, ik kom even terug buurten bij je!!! Vrolijke huisjes heb je gemaakt!! Ik las maar even een bouwstop in en ga appliceren, groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen